Forældrene siger: “Vi har fået en meget gladere dreng, der har fået langt større selvtillid”.

Søg
Close this search box.

Elevfortælling: Lydfølsom dreng fik større selvtillid

Forældrenes beretning om hvordan en tidligere lydfølsom dreng på 5 år kan nu være i støj og har fået større selvtillid:


Problem:

Vi har en fantastisk dejlig søn, men han har altid været meget lydfølsom. Det udmøntede sig i, at han holdt sig for ørerne og krøb sammen, når han blev udsat for almindlig høj støj, såsom når vi var til fest, når der blev sunget, steder med mange mennesker, osv.
Og da han kom i børnehave, undgik han konflikter, samt holdt sig fra de andre, og virkede meget usikker på sig selv og hans egne evner.

Et eksempel på problemet var, at hver dag, når de spiste frokost i børnehaven, følte han, at det larmede så meget, at han var nødt til at sluge sin mad og skynde sig udenfor igen. På den måde gik han glip af det sociale samvær med de andre børn og voksne under frokosten. Når de sang sange i børnehaven, holdt han sig for ørerne og krøb nærmest helt ind i sit garderobeskab.

Behandling:

Det har taget 10 måneder at gennemføre hans lydbehandling, med en førstegangsundersøgelse, samt fire opfølgende undersøgelser, der for hver gang har vist en markant bedring i hans hørelse (hvordan den blev opfanget/ opfattet inde i hovedet på ham).
Det har selvfølgelig krævet en del at få en fem årig til hver morgen at ligge stille og høre lydene, i det kvarter det tager, men han har været meget tålmodig og har nok også selv kunne mærke en forbedring, for vi synes som heldhed, at han har klaret det rigtigt flot.

Han har jævnligt spurgt til, hvornår han skulle op til ”lyddamen” igen, så han har helt sikkert følt sig tryg og velkommen, hver gang vi har været til undersøgelserne.

Resultat:

Vi har fået en meget gladere dreng, der har fået langt større selvtillid, han er ikke længere bange for at tage konflikterne med de andre børn i børnehaven, han er også holdt op med at sluge sin mad og løbe udenfor, så snart han er færdig. Han kan dog stadig tage sig til ørerne, hvis lyden bliver høj, men han kryber ikke sammen mere, og når det sker, er det som oftest, når vi andre også synes, at lyden er ubehagelig.


Læs andre elevfortællinger