Hos elever i de mellemste klassetrin i folkeskolen møder vi ofte disse udfordringer i forbindelse med lydbehandling.
Generelt:
- Koncentrationsproblemer
- Hoved- eller mavepine
- Svært ved at formulere sig i skrift og tale
Stave og læse:
- Svært ved at genkende småordene (120 mest brugte ord)
- Læsehastigheden er langsom
- Svært ved at skrive/læse SMS’er
- Problemer med undertekster på TV
- Svært ved at forstå eller huske det læste
- Svært ved at høre/skrive ordenes endelser
- Ordene “ordblind” – “talblind” – “lyddøv” er nævnt
Skolearbejde:
- Lysten mangler til skolearbejde
- Det er en kamp at få lavet lektier
- Har ikke mod/lyst til at sige noget i timerne
- Boglige opgaver virker uoverskuelige
- Skolen har givet støtte uden det store resultat
- Læseteksten i matematikopgaverne er svær men matematikforståelsen er god
Hvis du har oplevet nogle af ovenstående punkter, kan lydbehandling være det skub, der giver en ny chance for udvikling!